Mentaal en Fysiek Vitaal

Verlaag je stress, slaap beter en voel je energieker

Ik lig op bed en ik kan niet slapen. Ik draai mij nog eens om en kijk op de wekker….. 2:09. Ik lig niet lekker. Door mijn hoofd schieten opeens allerlei gedachten over een mail die ik nog naar iemand had willen sturen. De hele mail ben ik in mijn hoofd aan het uitschrijven en ik kan het niet loslaten. Ik wil dit niet nu, ik wil slapen. Dit schiet niet op. Ik draai mij weer om naar de wekker en zie 2:55. Ben ik echt al zo lang aan het denken over een mail? 

Ik sta op en ga naar het toilet. En ik besluit om de mail, die in mijn hoofd blijkbaar belangrijk is, in steekwoorden op te schrijven op een schrijfblok. Ik loop dus naar beneden en doe een heel klein lampje aan en ga zitten. In een paar minuten heb ik de kern van de mail opgeschreven, morgen werk ik hem wel verder uit. Daarna neem ik nog een slokje water en duik mijn bed weer in.

Gelukkig ligt het nu een stuk relaxter in mijn bed. En nee, ik val niet direct als een blok slaap. Maar ik voel wel een rust over mijzelf komen. Voor de zekerheid ga ik met mijn aandacht naar mijn voeten met het idee om een bodyscan te doen. Maar voor ik bij mijn buik ben, ben ik blijkbaar toch in slaap gevallen. De volgende keer dat ik wakker wordt is het al na 7 uur en dus tijd om op te staan.

Soms is het beter om even op te staan als je al meer dan een half uur wakker in bed ligt. En zeker als je brein dan “aan” gaat en je niet kunt stoppen met herhalen van hele gesprekken in je hoofd.

Probeer het gerust eens uit als je ook midden in de nacht wakker wordt en niet meer kunt slapen. Ga eventjes uit bed. Schrijf een paar regels op of lees eventueel eventjes in een tijdschrift. Het is belangrijk dat je dan geen te fel licht aan doet, anders denk je brein dat het al ochtend is en neem ook zeker je telefoon niet mee.

TIPS voor beter slapen

  • Ga het liefst iedere dag rond het zelfde tijdstip naar bed en sta ook rond hetzelfde tijdstip weer op. Zo creëer je regelmaat en je brein houdt van regelmaat!
  • Zorg dat er niet te veel afleiding is in je slaapkamer. Rustige kleuren en geen stapels met wasgoed. Kijk ook geen televisie in je slaapkamer. Leer je brein dat je slaapkamer is om te slapen (en voor seks uiteraard).
  • Bouw je avond rustig af en leg je telefoon en laptop minstens een uur voor je wilt gaan slapen weg. Het lijkt zo ontspannend om nog even lekker te scrollen door social media of je mail te lezen. Het tegendeel is echter waar. Het maakt je brein wakker en alert en dat wil je natuurlijk niet als je wilt gaan slapen!

Wil je ondersteuning bij beter slapen?

Wist je dat ik als vitaliteitscoach niet alleen ondersteun met voedingsadviezen en beweegadviezen, maar je ook kan helpen bij slaapproblemen? Slaap je regelmatig niet goed, neem dan contact met mij op, wellicht kan ik je begeleiden naar een betere nachtrust!