Mentaal en Fysiek Vitaal

Verlaag je stress, slaap beter en voel je energieker

Gisteren ben ik gaan hardlopen. Het is al weer weken (maanden?) geleden dat ik dat voor het laatst gedaan had. Het viel niet mee, maar het was mijn goede voornemen om deze zomer weer te beginnen. Ik heb dat wel vaker, goede voornemens. Helaas lukt het veel mensen niet om zich aan goede voornemens te houden en mij dus ook niet. Hoewel de zomer voor mijn gevoel nog moet beginnen, is hij al weer bijna voorbij, dus het werd hoog tijd om mijn hardloopschoenen weer aan te doen.

Soms denken mensen dat ik als coach geen issues heb, maar ik kan je uit de droom halen, ook ik heb moeite met goede voornemens. Ik loop al jaren hard en altijd heb ik ‘loopjes’ gebruikt als motivatie voor het hardlopen. Als ik weet dat ik over een maand bijvoorbeeld de Damloop zou gaan lopen, dan heb ik blijkbaar genoeg motivatie om te trainen. Door Corona waren er geen loopjes en zonder loopjes heb ik snel de neiging om te denken ‘morgen komt het beter uit, nu eerst even wat werk doen’ met als gevolg dat ik zo maar weer een paar weken niet ging hardlopen. Herkenbaar?

Het stomme is: na afloop van een training ben ik altijd blij. Dus ik weet heel goed hoe lekker het is om hard te lopen en ik weet hoe blij ik word als ik weer een wat groter rondje kan lopen. Maar ja, de discipline is er niet altijd.

Dus om mijn conditie te verbeteren en mijn hoofd lekker leeg te lopen, ben ik voor de zoveelste keer opnieuw begonnen. Klein rondje, langzaam opbouwen.

Heb jij ook goede voornemens en lukt het je niet je er aan te houden?
De altijd-werkende-oplossing heb ik niet, maar ik heb wel een paar tips voor je. Heb jij nog andere tips? Dan hou ik mij aanbevolen!

TIPS bij goede voornemens

  • Zet de afspraken met jezelf in je agenda
  • Vindt iemand om samen de uitdaging mee aan te gaan
  • Als je wilt gaan sporten: wordt lid van een sportschool of yogaschool
  • Koppel nieuwe, te ontwikkelen, gewoontes aan bestaande gewoontes die al in je systeem zitten.
  • Plan je nieuwe activiteit direct in de ochtend. Als je net als ik wilt gaan sporten in de ochtend, zet dan in de avond je sportschoenen al klaar met je sportkleding er naast. Je hoeft er dan alleen maar “in te stappen” om ook echt te gaan sporten.
  • Begin met kleine stapjes. Ga niet direct trainen voor een marathon als je nog nooit hardgelopen hebt.
  • Stel een beloning in het vooruitzicht. Bijvoorbeeld “als ik een week dagelijks gemediteerd heb, mag ik van mijzelf een meditatiekussen kopen”
  • Zeg tegen anderen wat je goede voornemen is. Door het uit te spreken geef je er meer kracht aan. Jullie zijn mijn getuigen nu, dus ik “moet” het hardlopen dit keer wel gaan volhouden.
  • Zoek een coach 🙂