Mentaal en Fysiek Vitaal

Verlaag je stress met Jolanda

Over goed slapen is veel te vertellen. Als vitaliteitscoach heb ik mij in slaap verdiept, zowel vanuit de “Westerse” blik als de “Oosterse” (-yoga) blik. Slapen en ontspannen hebben natuurlijk een belangrijke link met elkaar. Yoga, ontspanningsoefeningen en meditatie kunnen heel helpend zijn bij beter slapen.

Slapen is belangrijk omdat in de nacht je lichaam de indrukken van de dag verwerkt. Daarnaast krijgt je lichaam in de nacht de tijd om te herstellen. Om goed te blijven functioneren moet je dus voldoende slapen.

Voor een goede slaap is het belangrijk dat je een goed en regelmatig dagritme hebt waarin je voldoende beweegt en voldoende ontspant. Ook je voeding is van invloed op de kwaliteit van je slaap.

Als je een slechte slaper bent is het dus belangrijk om iedere dag op dezelfde tijd op te staan en naar bed te gaan. Dus ook in het weekend! Denk niet dat je in het weekend wel wat slaap kunt inhalen, helaas werkt dat niet zo.

Om in te slapen moeten je darmen melatonine aanmaken. Melatonine wordt gemaakt van serotonine en alleen als het donker genoeg is, je lichaam niet te warm is en als je cortisol laag is (oftewel je stressniveau moet laag zijn).

Dit betekent overdag:

  • Goed bewegen
  • Lekker buiten in het zonlicht zijn
  • Zorgen voor een stabiele suikerspiegel, dus gezond eten

En aan het einde van de dag:

  • Felle lichten uitdoen
  • Minimaal een uur voor je gaat slapen alle apparaten uit, dus géén TV meer kijken en ook niet meer op je telefoon, tablet of laptop kijken/werken
  • Niet zwaar sporten in de avond
  • Niet meer eten in de avond én geen alcohol én geen koffie, zwarte thee, groene thee of cola drinken. Dit zijn voedingsstoffen die voor je lichaam activerend zijn en dus tegenwerken als je wilt gaan slapen

En natuurlijk niet te vergeten: zorg voor een goed bed in een rustige slaapkamer die goed geventileerd wordt en niet te warm is.

Vaak hoor ik ook dat mensen denken dat je 8 uur per nacht moet slapen. Maar dat is een gemiddelde over alle mensen heen. De ene persoon heeft genoeg aan 7 uur en de ander heeft 9 uur nodig. Belangrijke graadmeter is of je moe wakker wordt. Je kunt ook moe wakker worden als je op het verkeerde moment van je droom-cyclus gewekt wordt.

Ben jij een slechte slaper en wil je echt iets gaan doen hieraan? Ik kan je in een persoonlijk coachtraject helpen door naar je voeding, je beweging, je stressniveau, je ontspanmomenten en je slaapgewoontes te kijken. Neem gerust contact op voor een gratis inzichtsessie waarin ik je nog wat extra tips geef en uitleg geef over het traject dat je bij mij kunt volgen.