Mentaal en Fysiek Vitaal

Slaap beter, verlaag je stress en voel je energieker

Pilates werkt met 6 basisprincipes:

  1. De ademhaling
  2. De plaatsing van je bekken
  3. De plaatsing van je ribbenkast
  4. Schouderblad beweging en stabilisatie
  5. Hoofd en nek positie
  6. De uitlijning van voet, enkel, knie en heup

In een aantal berichten zal ik meer vertellen over deze basisprincipes. Vandaag de eerste: de ademhaling.

Ik geef zowel yoga- als pilatesles en dan is er vaak de vraag wat het verschil is tussen yoga en pilates en mensen noemen dan vaak de ademhaling. Van yoga is wel bekend dat de ademhaling een belangrijk aspect is, maar voor de pilates is het ook belangrijk en zelfs het eerste basisprincipe van de STOTT pilatesmethode! Daarom wat meer over de ademhaling en onderstaande geldt uiteraard óók bij de yoga.

Waarom is de ademhaling belangrijk?

  • Een goede ademhaling zorgt voor voldoende zuurstof in je bloed. Zuurstof is belangrijk omdat dit in iedere cel van je lichaam nodig is om energie te produceren. Wie niet goed ademt kan dus een energietekort krijgen en die energie heb je bij een pilatesles echt wel nodig!
  • Door je aandacht op je adem te richten tijdens het beoefenen van een houding, help je je brein om te focussen op de oefening.
  • Veel mensen ademen heel hoog en dit kan spanningen geven in nek en schouders. Bewust lager leren ademen kan je helpen die spanningen te verminderen.
  • Een diepe uitademing is een krachtige buikspieroefening. Op een uitademing span je de dieper gelegen buikspieren aan die je lichaam ondersteunen tijdens de houdingen. Heel belangrijk dus!

Welke ademhaling passen we toe bij de pilates?

  • Bij pilates proberen we een driedimensionale ademhaling toe te passen. Bij de inademhaling opent je romp in drie richtingen: naar voren en naar achteren, naar links en rechts en ook een beetje omhoog en omlaag.
  • Bij houdingen waarin je naar voren buigt adem je uit en in houdingen waarin je je lang maakt adem je in.
  • Daarnaast adem je vooral uit op de momenten waarop je kracht zet, zodat je je buikspieren activeert en daarmee je lichaam ondersteunt.
  • Je kunt je uitademing ondersteunen door zachtjes door je lippen uit te ademen.