Verlaag je stress met Jolanda
Coaching, Yoga & Mindfulness

Nieuws

2020-02-16

Muziek en je brein

Gisteren ben ik met mijn dochter naar de voorstelling Muziek en het Brein geweest in de Goudse Schouwburg. Het was bijzonder leuk. In dit theatercollege liet prof. dr. Erik Scherder zien wat muziek doet met je brein. Het was een leerzame avond. Het programma werd ondersteund met muziek, hiervoor speelde Jan Vayne op de vleugel.
Uiteraard heb ik na afloop een boek gekocht, het boek “Singing in the brain”. Ik heb zelfs in de rij gestaan voor het signeren van het boek :-).
Zijn andere boek “Laat je hersenen niet zitten”, had ik al. Vanuit mijn liefde voor yoga en wandelen heb ik dat al weer enige tijd geleden gelezen.
 
Prof. dr. Scherder is hoogleraar neuropsychologie aan de VU Amsterdam en hoogleraar bewegingswetenschappen aan de RU Groningen. Hij beschikt over het vermogen om op een leuke en enthousiaste manier over het brein te vertellen. Hij liet voorbeelden en hersenplaatjes zien van het positieve effect van muziek op onder andere premature baby’s, kinderen met autisme en ouderen met Alzheimer.
 
 
Wat doet muziek met je brein
Het is belangrijk om je brein actief te houden, “aroused”, alert en scherp. Dat helpt je je aandacht te houden bij waarmee je bezig bent. Je brein “opstarten” kan door te gaan lopen, bewegen of door muziek. Bekende muziek die je leuk vindt helpt daarbij beter dan muziek die je niet leuk vindt. Dat herken ik wel. Lekker wandelen, of een heerlijke meezinger van ABBA opzetten helpt om uit een luie dip te komen.
 
Het blijkt bijvoorbeeld ook dat bij mensen bij dementie het gedeelte waarin je muzikale herinneringen opgeslagen zijn het meest gespaard worden tijdens de dementie. Daardoor kunnen mensen met dementie opleven als ze muziek uit hun jeugd horen.
 
Muziek helpt ook bij mindfulness en meditatie. De mensen die mijn yogalessen volgen weten wel hoe heerlijk het is om rustige muziek te horen. Hoe dit je helpt om te ontspannen. Muziek helpt dus niet alleen bij het activeren van je brein, maar ook bij het tot rust brengen van je brein. Onderzoek heeft ook aangetoond dat muziek helpt bij het beter slapen. Er zijn wel wat voorwaarden aan het soort muziek verbonden: 60 tot 80 beats per minuut, lage tonen, een stabiel ritme en een ontspannende melodie.
 
Er is zoveel te leren over je brein. En natuurlijk is ook voeding belangrijk voor een gezond brein.
In de boeken van Erik Scherder is veel informatie over het brein te lezen. De boeken lezen makkelijk. Andere interessante boeken zijn het boek “Wij zijn ons brein” van Dick Swaab en “Uw brein als medicijn” van Dr. David Servan-Schreiber. Weet jij ook een leuk en leesbaar boek over het brein? Dan hoor ik graag jouw tip!
 
 
Voordelen bewegen voor je brein
Lopen en wandelen is niet alleen een manier om van A naar B te komen. Het is ook een goede manier om te mediteren, te reflecteren over het leven, je eigen diepste roerselen. Vroeger gingen mensen al op pelgrimstocht om te zoeken naar antwoorden. Ik merk zelf ook vaak dat er “opeens” ideeën opkomen tijdens het lopen. Een tijdje geleden heb ik al eens een blog geschreven over de voordelen van wandelen. Zie eventueel hier om dit bericht te lezen.

Ook nu lopen mensen steeds vaker tochten naar bijvoorbeeld Santiago de Compostella. En dat brengt mij bij de Mind-Walk. Mind-Walk is ontwikkeld door Jacqueline Smeets tijdens haar tocht naar Santiago de Compostella. Bij Mind-Walk lopen we meditatief, is er altijd een thema dat je laat nadenken over jezelf en we bewegen heerlijk ons hele lichaam tijdens een aantal oefeningen.

In maart is er weer plek om in te stromen in de groepen op de woensdag- en zaterdagochtend. Heb je interesse? Dan kun je de komende weken een keertje een proefles meelopen.

Jolanda - 12:52:59 @ Yoga, Boeken, Mind-Walk | Een opmerking toevoegen

Opmerking toevoegen

Fill out the form below to add your own comments




 
E-mailen
Bellen
Map
Info
Instagram
LinkedIn